Προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη επικοινωνία του διαφημιστικού μηνύματος, οι διαφημιστικές εταιρείες επιστρατεύουν τεχνικές που χρησιμοποιούν η Ρητορική, αλλά και οι επιστήμες της Ψυχολογίας και της Κοινωνιολογίας. Η ταύτιση, η αυθεντία και η επίκληση στο συναίσθημα του καταναλωτή αποτελούν πάγιες τακτικές που κάνουν τη διαφήμιση πιο εύκολα επεξεργάσιμη στα αυτιά και τα μάτια του αναγνώστη/θεατή, ενισχύοντας την πειθώ του μηνύματος.

Τεχνικές που χρησιμοποιούνται στη διαφήμιση

Συγκεκριμένα, δεν είναι λίγες οι φορές που επιλέγεται η εκπομπή του μηνύματος από έναν φαινομενικά παντογνώστη πομπό. Το προϊόν επιλέγεται από τους “έξυπνους”, “πρωτοπόρους” ή εξειδικευμένους πρωταγωνιστές της διαφήμισης, με στόχο να εγείρει παρόμοια συναισθήματα στους δέκτες της διαφήμισης, οι οποίοι δεν επιθυμούν να μείνουν πίσω από τις νέες εξελίξεις. Συνεπώς, η αυθεντία καθοδηγεί το μαζικό συναίσθημα, αξιοποιώντας διεργασίες του συλλογικού ασυνείδητου.

Σε άλλες περιπτώσεις, επιλέγεται μια περισσότερο φιλική προς τον δέκτη προσέγγιση, προβάλλοντας ένα πρότυπο όχι μίμησης, αλλά ταύτισης. Ο πρωταγωνιστής της διαφήμισης δεν είναι ένας απρόσιτος ειδήμονας, αλλά ένα πρότυπο προσεκτικά όμοιο με τον μέσο όρο της ομάδας στην οποία στοχεύει η διαφήμιση. Μέσω αυτής της διαδικασίας, πομπός και δέκτης συνδέονται συναισθηματικά και οι ανάγκες τους ταυτίζονται.

Μια ευρέως χρησιμοποιούμενη τεχνική καλύτερης επικοινωνίας του διαφημιστικού μηνύματος είναι και η επίκληση στο συναίσθημα του καταναλωτή. Ο συγκεκριμένος τρόπος επιλέγεται αρκετές φορές οταν το διαφημιζόμενο προϊόν δεν αποτελεί άμεση ή κύρια βιοτική ανάγκη. Το να απευθύνεται κάποιος στις ενδόμυχες επιθυμίες που συνήθως οι περισσότεροι βάζουν σε δεύτερη μοίρα, κινητοποιεί συγκινησιακά τον αποδέκτη.

Τον τελευταίο καιρό δεν λείπουν οι διαφημίσεις που κάνουν επίκληση και στη λογική, καταθέτοντας μετρήσεις, έρευνες, στατιστικά στοιχεία, μαρτυρίες που αποδεικνύουν την αξία του διαφημιζόμενου προϊόντος. Η συγκεκριμένη τακτική προέκυψε από την ανάγκη η διαφήμιση να υπηρετεί και την αλήθεια. Στον κόσμο του Παγκόσμιου Διαδικτύου η διασταύρωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών ενός προϊόντος είναι ζήτημα μερικών κλικ. Η επίκληση στη λογική του δέκτη φαίνεται να αποτελεί το πιο ευθύγραμμο μονοπάτι για να αυξήσει κανείς τις πωλήσεις του.