Τι θα μπορούσε να περιέχει μία διαφήμιση προϊόντων για ανδρική περιποίηση, ώστε να προκαλέσει εκατοντάδες χιλιάδες αρνητικά σχόλια και την οργή τόσο πολλών ανδρών που θεωρούν ότι τους προσβάλλει;

Ας τα πάρουμε από την αρχή. Εδώ και χρόνια η γνωστή εταιρεία προϊόντων για ανδρική περιποίηση Gilette έχει καθιερώσει το σλόγκαν «Ό,τι καλύτερο για τον άνδρα». Στο τελευταίο της, όμως, διαφημιστικό σποτάκι έχει επιλέξει να δείξει κάτι πολύ διαφορετικό. Στη διαφήμιση αυτή προβάλλεται μια σειρά μάλλον αρνητικών «ανδρικών» συμπεριφορών, όπως παρενόχλησης κι ενδοοικογενειακής βίας, της μαγκιάς, των απειλών…

Το σλόγκαν «ό,τι καλύτερο για τον άνδρα» μετατρέπεται στο σλόγκαν «ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει ένας άνδρας», προτρέποντας στην ουσία τους άνδρες καταναλωτές να καταρρίψουν προκαταλήψεις του παρελθόντος και τα στερεότυπα περί αρρενωπότητας και να υιοθετήσουν άλλες συμπεριφορές, περνώντας μάλιστα το ανάλογο μήνυμα στα παιδιά τους.

Θετικά και αρνητικά

Δεν ήταν καθόλου λίγοι αυτοί που επικρότησαν τη γνωστή εταιρεία για το μήνυμα περί σωστών συμπεριφορών που επιχειρεί να «περάσει» στο κοινό, για το ότι αν και εμπορεύεται προϊόντα για άνδρες, ωστόσο δεν φοβάται να τα βάλει με τον «κακό εαυτό των ανδρών» και να τους προτρέψει να τον αλλάξουν.

Ποιο το πρόβλημα με το μήνυμα αυτό; Για ποιους λόγους προκάλεσε πλήθος θετικών σχολίων και άλλες τόσες διαμαρτυρίες; Εκατοντάδες χιλιάδες άνδρες θεώρησαν ότι το μήνυμα αυτό τους προσβάλλει, ότι οι εικόνες αυτές δεν αποτελούν τον κανόνα και ότι το σποτάκι αυτό στην ουσία ευνουχίζει τον ανδρικό πληθυσμό.

Αυτή η θύελλα των αντιδράσεων προκάλεσε τους υπεύθυνους της εταιρείας να πάρουν θέση και να εξηγήσουν τη λογική πίσω από το διαφημιστικό σποτ, επισημαίνοντας ότι η καμπάνια συνοδεύεται και από μια παράλληλη εκστρατεία κοινωνικού χαρακτήρα, που προβλέπει τη χρηματοδότηση επί τρία χρόνια κάποιων οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στο θέμα της βελτίωσης των ανδρικών συμπεριφορών.

Κι ενώ η διαμάχη καλά κρατεί, κάποιοι χαμογελούν. Γιατί, ως γνωστόν, στη γλώσσα της διαφήμισης, δεν υπάρχει καλή και κακή προβολή. Γιατί ακόμη και η «αρνητική» διαφήμιση, όπως και να το κάνουμε, είναι διαφήμιση…